EGR valfi nedir? Ne işe
yarar?
Günümüz dizel ve benzin motorlarının en önemli parçalarından birisi olan
EGR valfi neredeyse tüm içten yanmalı motorlarda bulunur ve üreticiler bu valf
olmadan motor tasarımı yapmazlar. Günden güne önem taşımaya başlayan düşük
emisyon değerlerine ise büyük katkısı vardır ve bu yüzden de vazgeçilmezdir.
EGR kısaltmasının açılımı
İngilizce olarak "Exhaust Gas Recirculation"
şeklindedir ve açılımın Türkçe karşılığı ise "Egzoz Gazları Devridaimi"olarak
tercüme edilebilir. Bu valfin amacı ise silindirler içerisinden atılan egzoz
gazlarının %6 - %10 civarındaki miktarını emme manifoldu üzerinden temiz hava
ile karışarak silindirler içerisine tekrar geri dönmesini sağlamaktır. Egzoz
gazlarının ne miktarda kullanılacağına ise motor beyni karar verir. Günümüzde
genellikle elektronik kontrollü EGR valfleri kullanılmaktadır.
Egzoz gazlarının silindirler içerisindeki yanma sürecine tekrar dahil olması sonucu Nitrik Oksit (NO) ve Azot Dioksit (NO2) gibi zararlı gazların tekrar yanması sağlanır. Aşağıdaki çizimde görüldüğü gibi silindirden atılan bu gazların büyük bir kısmı egzozdan atılırken bir kısmı da EGR hattına doğru döner. Ara soğutucuda (bazı motorlarda bulunmaz) sıcaklığı düşürülen egzoz gazları EGR valfinin müsaade ettiği ölçüde emme manifoldunda taze hava ile karışır ve yanma döngüsüne tekrar girerek yanar.
Egzoz gazlarının bir kısmının tekrar yanması sonucunda ise;
·
Egzoz gazının emisyon değerleri düşer
·
Silindirler içerisindeki yanma sıcaklığı düşer
·
Yanma sıcaklığının düşmesi sonucu motor daha sağlıklı çalışır
·
Egzoz gazlarının tekrar yanması verimi yükseltir
·
Verimin artması sonucu yakıt tüketimi olumlu etkilenir
EGR valfi bozulursa ne olur?
Günümüz motorlarının vazgeçilmezi olan bu valf sürekli olarak bir miktar egzoz gazının geçişine maruz kaldığı için zamanla kurum nedeniyle kirlenir. Bu kirlenmenin sonucu olarak da egzoz gazının geçtiği kanalda daralma veya tıkanma meydana gelebilir. Bu tıkanmanın sonucu olarak da araçta aşağıdaki belirtilerden bir veya daha fazlası gerçekleşebilir.
·
Motor arıza ışığının yanması
·
Emisyon değerlerinde yükselme
·
Motor çalışma sıcaklığında artış
·
Yakıt tüketiminde artış
·
Motorda vuruntulu ve sarsıntılı çalışma
·
Düzensiz rölanti devri
·
Performans kaybı ve hızlanmalarda silkeleme
·
Uzun süre bu şekilde kullanılır ise motorda kalıcı hasar
Tıkanmanın tersi olup valf
sürekli açık kalırsa yeterli miktarda değil yüksek miktarda egzoz gazı
silindirler içerisine girer. Bunun sonucu olarak da yanma olması gerektiği gibi
gerçekleşmez ve motorda EGR valfindeki tıkanıklığa benzer problemler ortaya
çıkar. Bu nedenle EGR valfinin ne az ne de çok, tam ayarlandığı ölçüde
çalışması zorunludur.
Kirlenmiş EGR Valfi
temizlenebilir mi?
EGR valfi motorun sağlıklı
çalışmasında önemli bir yere sahip olduğu için ihmal edilmemesi gereken bir
parçadır. Egzoz gazının geçtiği kanallarda biriken kurumlar temizlenebilir ve
valf tekrar kullanılabilir. Ancak aşırı derecede kirlenmeler sonucunda bu kurum
tabakası bazı yerlerde sertleşerek taşlaşabilir. Bu taşlaşma mikron seviyesinde
bile olsa valfin açılıp kapanan kısmında olması durumunda düzgün çalışmaya
engel olabilir ve kaçırma yapabilir.
Ayrıca sadece temizlenen EGR valfinin değil, sistemde bulunan hortum ve
elektrik tertibatının da kontrol edilmesi gereklidir. Valfin yerinden sökülmesi
durumunda ise mutlaka contasının da değişmesi gereklidir. Aksi takdirde
sistemde yaşanabilecek her türlü kaçak yukarıda bahsettiğim bozuk EGR valfinin,
neden olduğu problemlerin yaşanmasına neden olabilir.
Diğer taraftan 50.000km'de bir karbon temizliği yapılması motor ve manifold
içerisinde biriken kurumların temizlenmesine faydası olduğu gibi bu hat
üzerinde bulunan EGR valfine de faydası vardır ve temizlenmesine katkıda
bulunur. Bazı durumlarda ise EGR valfinde mekanik hasar meydana gelebilir ve
değişmesi gerekebilir.
EGR valfi iptal edilirse
ne olur?
EGR sistemi özellikle bazı oto
sanayi atölyelerinde motorun gücünü törpüleyen bir sistem gibi
anlatılabilmektedir. Ancak bu sistem genellikle düşük ve orta motor devirleri
ve sabit hızlarda devrededir. Aracın marka ve modeline göre değişmek üzere tam
gaz durumunda devre dışı kalabilmektedir. Yani yüksek güce ihtiyaç olduğu zaman
motor beyni sistemi kapatır. Sonuç olarak performansı törpüleyen önemli bir
etkisi bulunmamaktadır.
Diğer taraftan yüksek performanslı kullanımlar için EGR valfinin iptal
edilmesi fayda sağlayabilir. Ancak yapılan bu işlemin yazılım ile desteklenmesi
de şarttır. Motor beyni EGR valfinin olmadığı şekilde tekrar programlanmalıdır.
Ancak bu işlemlerin yapılması hem emisyon değerlerinin hem de yakıt tüketiminin
yükselmesine neden olabilir. Bunun sonucu olarak aracın egzoz muayenesinden
geçememe ihtimali vardır. Üreticiler birçok farklı parametreyi dikkate
alarak motoru en verimli çalışacağı şekilde tasarladıkları için bu sistem
gereklidir. Ayrıca ülkemizde yeterli bilinç oluşmamış olsa da hepimizin yaşadığı
çevreye saygı göstermesi hem kendimiz hem de gelecek nesiller için önem arz
etmektedir.
Dizel partikül filtresi nedir?
Ne işe yarar?
Günümüzde emisyon kuralları tüm
dünyada iyiden iyiye katılaştı ve özellikle dizel motora sahip araçlar bu katı
kurallar karşısında büyük problem yaşamaya başladılar. Bunun en son örneği ise
A.B.D'de Volkswagen firmasının başına geldi. Emisyon değerlerini yanıltan bir
program kullanmakla suçlanan marka, suçunu kabul etti ve şu anda bu konuda
kalıcı bir çözüm üretmekle meşgul.
Dizel mi benzin mi daha
kirli bir yakıttır?
Dizel motorlar, benzinli
motorlara göre atmosfere daha az CO2 yani karbondioksit gazı salarlar.
Araçların teknik verileri incelendiği zaman dizel motora sahip araçların
benzinli motora sahip olan araçlara göre daha düşük emisyon değerlerine sahip
olduğu görülebilir. Bu değer araçların 1 kilometre mesafede atmosfere saldığı
CO2 gazının gram cinsinden değeridir. Dizel motorların saldığı CO2 miktarı daha
düşük olduğu için de benzinli motordan daha düşük görünmektedir.
Örneğin; 1.2 litre turbo-benzinli 130ps güce sahip bir motorun CO2 değeri
120gr/km iken, aynı markanın 1.6 litre turbo -dizel 130ps güce sahip motorunun
CO2 değeri 104gr/km'dir. Diğer taraftan dizel yakıtı, CO2 değeri olarak
daha temiz bir yakıt gibi görünse de benzine göre daha az işlem görmüştür ve
daha kalın yapıda bir yakıttır. Bu nedenle yandığı zaman benzine göre daha
fazla nitrojen oksit, nitrojen dioksit, yanmamış hidrokarbonlar (siyah
duman) ve kanserojen bileşenler içerir.
Bu nedenle de yanmış hali benzine göre daha zararlıdır ve çok iyi bir
şekilde filtrelenmesi gerekir.
Motordan atılan gazlar
nasıl filtrelenir?
İçten yanmalı motorlarda silindirlerde yanma sonrası atık gazlar oluşur
ve bu gazların dışarıya atılması gerekir. Ancak atılan bu gazların içerisinde
insan sağlığına ve çevreye zararlı bileşenler bulunur. Bu bileşenlerin işlem
görmeden atmosfere salınması durumunda ise dünyamız yaşanır bir yer olmaktan
kolaylıkla çıkabilir. Bu nedenle de üreticiler çeşitli sistemler
geliştirmiştir. Bunlar bir tanesi olan ve atılan gazların bir kısmını tekrar
kullanan EGR sistemini daha önce işlemiştik. Bu konuya aşağıdaki linkten
ulaşabilirsiniz.
Ancak EGR sisteminin yaptığı işlem atık gazların emisyon değerini bir
miktar düşürür ve tek başına yeterli değildir. Bu nedenle egzoz gazları
atmosfere salınmadan hemen önce dizel araçlarda genelde partikül fitresinden,
benzinli araçlarda ise katalitik konvertörden geçerler. Diğer taraftan bazı
dizel modellerde hem katalitik konvertör hem de partikül filtresi bulunmaktadır.
Katalitik konvertör, Co2 gazlarını başarılı bir şekilde filtre edebilirken dizelin yanması sonucu yoğun bir şekilde ortaya çıkan nitrojen oksit, nitrojen dioksit, yanmamış hidrokarbonlar (siyah duman) ve kanserojen bileşenleri bir yere kadar filtre edebilir. Sonuç olarak dizel motorlarda bu bileşenlerin oluşumu çok daha fazla olduğu için de bu iş için özel olarak tasarlanmış olan dizel partikül filtresine ihtiyaç vardır. Ancak teknolojik gelişmeler sonucunda birçok büyük üretici dizel motorlarda katalitik konvertöre ihtiyaç bırakmayan CO2 filtrelemesi de yapabilen dizel partikül filtreleri geliştirmiştir.
Katalitik konvertör, Co2 gazlarını başarılı bir şekilde filtre edebilirken dizelin yanması sonucu yoğun bir şekilde ortaya çıkan nitrojen oksit, nitrojen dioksit, yanmamış hidrokarbonlar (siyah duman) ve kanserojen bileşenleri bir yere kadar filtre edebilir. Sonuç olarak dizel motorlarda bu bileşenlerin oluşumu çok daha fazla olduğu için de bu iş için özel olarak tasarlanmış olan dizel partikül filtresine ihtiyaç vardır. Ancak teknolojik gelişmeler sonucunda birçok büyük üretici dizel motorlarda katalitik konvertöre ihtiyaç bırakmayan CO2 filtrelemesi de yapabilen dizel partikül filtreleri geliştirmiştir.
Dizel partikül filtresi
ve katalitik konvertör hangi araçlarda bulunur?
Katalitik konvertörlerin geçmişi 1930'lu yıllara dayanmaktadır. Diğer taraftan dizel partikül filtreleri otomobillerde yaklaşık olarak 10 yıldır kullanılmaktadır. Birçok araçta katalitik konvertör bulunurken dizel partikül filtresi genellikle yeni jenerasyon araçlarda bulunmaktadır. İyice sertleşen emisyon kuralları nedeniyle de tüm dizellerde artık mecburen kullanılmaktadır.
Sonuç olarak özellikle yeni nesil modellerde
olmak üzere;
·
Benzinli araçlarda EGR valfi ve katalitik konvertör bulunur.
·
Dizel araçlarda EGR valfi ve dizel partikül filtresi bulunur. Bazı
modellerde her iki işlemi ayrı ayrı gerçekleştiren her iki filtre de beraber
bulunabilmektedir.
Dizel partikül filtresi
nedir? Nasıl çalışır?
Dizel partikül filtresi, katalitik konvertör ile benzer amaca sahip olsa da çok daha yeni ve teknolojik bir filtredir. Genellikle 1200C dereceye dayanabilen özel seramik malzemelerden üretilen bu filtrelerin ayrıca daha üst seviye olarak kabul edilen silisyum karbür (silicon carbide) içerikli malzemeden üretilen, 2700C dereceye kadar dayanabilen tipleri mevcuttur.
Dizel araçların oldukça bilinen
bir özelliği olan siyah duman yani yanmamış hidrokarbonlar çok dikkatli
bakıldığında göz ile bile görülebilen partiküller yani parçacıklar şeklindedir.
Filtrenin içindeki kanallar ise katalitik konvertörün tersine sonu
belli olmayan kapalı alternatif bitişlere sahiptir. Süngerimsi ve alternatif
bitişlere sahip yapının delikleri ise partiküllerin geçemeyeceği kadar dardır.
İri partiküller gözeneklere takılıp kalırken temiz gazlar rahatlıkla geçiş
sağlar ve filtreden çıkarak atmosfere salınırlar. Bu sayede bu zararlı
partiküllerin atmosfere salınması filtre tarafından engellenmiş olur.
Dizel partikül filtresi
nasıl temizlenir?
Dizel partikül filtresi içerisinde sürekli olarak biriken partiküllerin tıkanıklığa neden olmaması için temizlenmesi gereklidir. Bu temizleme işlemi ise sıcaklık vasıtasıyla sistem tarafından gerçekleştirilir. Dizel partikül filtresi 2 farklı şekilde kendi kendini temizler. Ayrıca dışarıdan müdahale ile de temizlenebilir. Bu işleme genel olarak "Regeneration" yani "Yenilenme" adı verilir ve sürüş şekli ile de yenilenme işlemi yapılabilir.
·
Pasif yenilenme
Normal sürüş şartlarında
gerçekleşen bu yenileme tipinde dizel partikül filtresi, motordan çıkan sıcak
egzoz gazlarının sayesinde yaklaşık 550C dereceye kadar ısınır ve partiküller
bu sayede takılı kaldıkları yerlerde yanarlar. Yanan bu partiküllerin zararlı
özellikleri büyük oranda azalır ve egzoz vasıtasıyla atmosfere
salınırlar.
·
Aktif yenileme
Motor beyni (ECU) tarafından
yönetilen bu yenilenme işleminde, filtre içerisindeki partikül yoğunluğu
yaklaşık %45'e ulaştığı zaman ECU devreye girerek tıkanmayı engellemek için
enjektörlerin yakıt püskürtme zamanlarına müdahale eder ve egzoz gazı çıkış
sıcaklığı bu sayede 600C dereceye kadar yükselir ve yoğun bir şekilde biriken
partiküller yanar. Bu işlem ECU tarafından genellikle 500km ile 1000km arasında
sürüş tarzına bağlı olarak gerçekleştirilir. Araç ne kadar fazla kısa mesafe
kullanılmışsa aktif yenilenme işlemi o kadar sık gerçekleşir. Bu işlem
sırasında biriken partiküllerin yakılması nedeniyle egzozdan bir miktar siyah
duman çıkışı gözlemlenir. Ayrıca yakıt sistemiyle ayarlanan bir işlem olduğu
için de işlem sırasında yakıt tüketiminde bir miktar artış gerçekleşir.
·
Dışarıdan müdahale edilerek yenileme
Düzenli bir şekilde yoğun ve
sıkışık trafikte düşük hızlar ile kısa mesafelerde kullanılan araçlarda hem
pasif hem de aktif yenileme işlemi zamanla yeterli olmayabilir. Sonuçta tüm
araçlar karma bir şekilde kullanıma göre tasarlanmıştır. İstanbul trafiğinde
günde 4-5km mesafe yapan ve bu mesafeyi de sıkışık trafikte gerçekleştiren
araçlarda belli bir süre sonra dizel partikül filtresi dolabilir. Bu nedenle de
dışarıdan müdahale etmek gerekebilir. Bu temizlik işi için özel tasarlanan
makinalar ve kimyasallar bulunur ve dışarıdan müdahale ile sistemin
temizlenmesi sağlanabilir.
·
Sürüş ile yenileme
Yukarıda
bahsettiğim duruma benzer olarak düzenli bir şekilde yoğun ve sıkışık trafikte
düşük hızlar ile kısa mesafelerde kullanılan araçlarda hem pasif hem de aktif
yenileme işlemi zamanla yeterli olmayabilir. Ancak bazı durumlarda makina ile
temizlemeye gerek kalmadan bu işlem farklı bir sürüş tarzı metodu ile de
gerçekleştirilebilir. Dizel partikül filtresi ışığının yanması durumunda ilk
olarak bahsedeceğim sürüş tarzı ile bu ışığı söndürmek ve dizel partikül
filtresinin yenilenmesini sağlamak mümkün olabilir.
Bu yöntemde 60-70km/saat hız ile mümkünse durmadan ve yavaşlamadan 10-15 dakika yol almak gereklidir. Ancak önemli olan vitesin normalde bu hızda olduğundan bir kademe düşük viteste olmasıdır. Otomatik şanzımana sahip araçlarda ise Sport moda geçmek gereklidir. Motor devri ise genellikle 2500 devir/dakika civarında olabilir. Yani aracın bir miktar zorlandığı hissedilmelidir. Bu sayede daha yüksek devir çeviren motor biraz daha fazla ısınır. Bu ısınmanın sonucu olarak egzoz gazı silindirlerden daha sıcak bir şekilde çıkar ve dizel partikül filtresinde birikmiş olan partiküller yüksek sıcaklık sayesinde filtre içerisinde yakılarak atılır. 10-15 dakikalık bu tarz sürüş sonucunda uyarı ışığı sönmez ise durumu mutlaka servise kontrol ettirmek gereklidir.
Bu yöntemde 60-70km/saat hız ile mümkünse durmadan ve yavaşlamadan 10-15 dakika yol almak gereklidir. Ancak önemli olan vitesin normalde bu hızda olduğundan bir kademe düşük viteste olmasıdır. Otomatik şanzımana sahip araçlarda ise Sport moda geçmek gereklidir. Motor devri ise genellikle 2500 devir/dakika civarında olabilir. Yani aracın bir miktar zorlandığı hissedilmelidir. Bu sayede daha yüksek devir çeviren motor biraz daha fazla ısınır. Bu ısınmanın sonucu olarak egzoz gazı silindirlerden daha sıcak bir şekilde çıkar ve dizel partikül filtresinde birikmiş olan partiküller yüksek sıcaklık sayesinde filtre içerisinde yakılarak atılır. 10-15 dakikalık bu tarz sürüş sonucunda uyarı ışığı sönmez ise durumu mutlaka servise kontrol ettirmek gereklidir.
Dizel partikül filtresi
iptal edilir mi?
Dizel partikül filtresinin ömrü normal sürüş şartlarında yaklaşık 250.000km'dir. Ancak yukarıda bahsettiğimiz nedenler ile ömrü daha erken sonlanabilir. Pahalı bir parça olması nedeniyle de araç sahipleri parçanın iptaline gidebilmektedirler. Diğer taraftan motorda yer alan tüm parçalar birbirleri ile uyum içerisinde tasarlanmıştır ve her birinin çalışması diğerine göre ayarlıdır. Bu nedenle emisyon sisteminde bulunan EGR valfi, katalitik konvertör ve dizel partikül filtresinin iptal edilmesi bir zincir reaksiyona neden olur. Motor işletim sistemi (ECU) bu parçaların varlığına göre ayarlıdır ve iptal edilmeleri durumunda performansta düşüş ve yakıt tüketiminde artış gerçekleşir. Ancak çok özel uygulamalarda ECU sistemine müdahale edilir ve tekrar programlanır. Genellikle yarış uygulamarında yapılan bu işlemi cadde kullanımı için tavsiye etmiyorum. Ayrıca TÜV Türk muayene işlemi sırasında bu iptal işlemi emisyonun yüksek çıkması nedeniyle fark edilirse araç muayeneden geçemeyebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder