NEDİR BU 10W-40 20W-50 5W-30 V.S. Hep birlikte sabırlı bir şekilde okuyalım ve ezbere değil bilgiye dayalı konuşalım arkadaşlar.
İlk Sayının ve W Harfinin Anlamı: Otomobillerimizde kullandığımız yağlar dört mevsimlik yağ olarak geçmektedir.
İlk sayının ardından gelen W kış anlamına gelen W (winter'ın kısaltması) gelir.
İlk sayı (örneğimizdeki 5) yağın soğuktaki akışkanlığını tanımlar. Yani düşük sıcaklıklar altındaki yağın akışkanlığını temsil eder. İlk sayı ne kadar düşükse, yağ düşük sıcaklıklarda o kadar akışkan ve ince olacaktır.
İkinci Sayının Anlamı: W'den sonra gelen ikinci sayı, yüksek sıcaklıklar altındaki yağ akışkanlığını temsil eder. Sayı ne kadar yüksekse, yüksek sıcaklıklarda yağ o kadar kalın ve az akışkan olacaktır.
5W40 ile 5W30 Yağın Karşılaştırması: Yukarıdaki bilgilere göre karşılaştıracak olsak 5W40 yağ, 5W30 yağ ile soğuk havalardaki akışkanlık performansında aynı olacakken sıcak havalarda 5W30 yağa göre daha yüksek derecelere kadar akışkanlığını koruyabilecektir. Aynı şekilde 0W20 yağ da 5W30 yağa göre daha ince olacaktır.
En bilinen viskozite sınıflandırmaları şunlardır;
SAE (Society of Automotive Engineers) sınıflandırması:
SAE sınıflandırması diğerlerinden farklı olarak yağı düşük ve yüksek ısılardaki viskozitesine göre sınıflandırır, dolayısıyla daha ayrıntılı olduğu söylenilebilir. SAE sınıflandırmasında derece "W" harfi ile ayrılan iki rakamdan oluşur. W, "winter" yani kış anlamındadır ve yağın düşük sıcaklıktaki viskozitesini gösterir. Örneğin 10W-40'taki "10W" gibi. Bu, aynı zamanda yağın baz viskozitesidir, yani polimer eklenmeden önceki asıl viskozitesi. Bu rakam ne kadar düşük olursa yağ o kadar ince olacağından, bu bize aynı zamanda yağın düşük ısılarda ne kadar akıcı olacağını ve motorun ne kadar kolaylıkla çalışacağını da gösterir.
İkinci rakam yağın yüksek ısı viskozitesini verir. 10W-40'taki "40" gibi. Bu rakam ne kadar yüksekse, yağ sıcakken o kadar viskoziteli, yani kalın demektir.
Aşağıda, tahmin edilen dış sıcaklığa göre seçim yaparken belirli viskozite aralıklarında örnekler verilmiştir;
Tahmin edilen en düşük hava sıcaklığı Tavsiye edilen SAE viskozite derecesi
0 derece 5W-30 10W-30 10W-40 20W-50
-18 derece 5W-30 10W-30 10W-40
Gerek benzin, gerek dizel motor yağları; yazlık, kışlık ve birleşik yağlar (dört mevsim yağları) olmak üzere üç çeşittir. Yazlık Yağlar: S.A.E 10, S.A.E 20, S.A.E 30, S.A.E 40, S.A.E 50 numaralı yağlardır. Kışlık Yağlar: S.A.E 5W, S.A.E 10W, S.A.E 15W gibi yağlardır. (W harfi yağın kışlık olduğunu belirler, İngilizce’ de kış "winter" kelimesinin baş harfidir.) Birleşik Yağlar (Dört Mevsim Yağları): Bu tip yağlar her mevsimde kullanılır. Yazın yazlık yağ, kışın kışlık yağ özelliğini gösterir. Bunlar, S.A.E 10W-40 , S.A.E 15W-50 , S.A.E 15W–50 gibi yağlardır. Örneğin; S.A.E 10W-30 numaralı yağ, kış mevsiminde S.A.E 10W numaralı yağ, yaz mevsiminde S.A.E 30 numaralı yağ yerine kullanılır.
MOTOR YAĞI ÜZERİNDEKİ BU HARFLERİN ANLAMI NEDİR ?
Benzinli Motorlar İçin ▪ SA servis tipi yağlar, katkısız yağdır. Hafif yük altında çalışan benzin ve dizel motorlarında kullanılır. SB servis tipi yağlar, içinde paslanmayı önleyici kauçuk maddesi bulunur. Hafif yük altında çalışan benzin motorları için kullanılır. SC servis tipi yağlar, düşük ve yüksek sıcaklıklarda çalışmaya uygun, aşınmaya, paslanmaya karşı özellikleri olan yağdır. SD servis tipi yağlar, 1968 yılı motor teknolojisine uygun olarak üretilmiştir ve benzinli motorlarda kullanılır. Ayrıca SB, SC servis tipi yağların tavsiye edildiği her yerde kullanılır. SE servis tipi yağlar, 1972 yılındaki motor teknolojisine uygun olarak üretilmiştir. Benzinli motorlarda kullanılır. Ayrıca SC ve SD servis yağlarının kullanıldığı her yerde rahatlıkla kullanılır. SF servis tipi yağlar, 1980 motor teknolojisine uygun olarak hazırlanmıştır. Benzinli motorlarda kullanılır. SG servis tipi yağlar: 1988 motor teknolojisine uygun olarak hazırlanmıştır. Benzinli motorlarda kullanılır. Mevcut en üstün yağdır. Dizel Motorları İçin CA servis tipi yağlar, kükürdü az ve iyi kalite mazot ile çalışan dizel motorları ile hafif hizmet yapan benzinli motorlarda kullanılır. CB servis tipi yağlar, orta yükte ve bol kükürtlü ve düşük kaliteli mazot ile çalışan dizel motorlarında kullanılır. Hafif hizmet gören benzinli motorlara da konulabilir. CC servis tipi yağlar, orta ve ağır yükte çalışan düşük süper şarj (blower) motorlarda veya turbo dizel motorlarda ve ağır yükle çalışan benzinli motorlarda kullanılır. CD servis tipi yağlar, yüksek hız ve yüksek verimli çalışan süper şarj ve turbo dizel motor yağıdır.
Piyasada genelde ince yağların daha iyi olduğu söylentisi dolaşır bu yanlıştır. Yüksek performanslı birçok araç da 10W60 gibi kalın bir yağ kullanılmaktadır. Piyasadaki en iyi yağın arabanız için uygun viskozitedeki yağ olduğunu unutmayın. Motoru yıpranmış ve 10 yaşına yaklaşmış bir araca 10W40 veya 20W50 yağ kullanılması gerekebilirken yeni model partikül filtreli dizel bir araca partiküllü 5W30 motor yağı kullanılası güzel bir örnek olabilir.
Günümüz koşullarında üretilen araç yağları 10.000 - 15.000 kilometrelerde veya yılda bir kere değiştirilmek üzere optimize edilmektedir. Bu sınırlara yaklaşan yağlar genelde kirlenip viskozitesi azaldığı için bu periyotlar tavsiye edilmektedir.
Sürücünün Yapması Gerekenler
Bulabileceğiniz en ince bazlı yağı değil bulunduğunuz bölgenin iklim koşullarına göre uygun olan viskozite aralığını seçin. Her yağ değişiminde yağ filtrenizi de mutlaka değiştirin.
Her yağ, mümkün olan en yüksek fiyat/performans oranını vermek üzere formüle edilir. Bu sebeple, yapmanız gereken aracınıza uygun olan en kaliteli yağı almaktır. Sentetik yağlar mineral yağlara oranla daha pahalıdırlar, ancak daha uzun ömürlüdürler ve sağladıkları koruma da mineral yağlara oranla çok daha fazladır. Bu yüzden en mantıklı olan performans ihtiyacınız ne ise, ona uygun bir yağ seçmenizdir.
Kilometre az yapılmış olsa dahi en azından senede iki defa yağ değiştirmek gerekir...
İlk Sayının ve W Harfinin Anlamı: Otomobillerimizde kullandığımız yağlar dört mevsimlik yağ olarak geçmektedir.
İlk sayının ardından gelen W kış anlamına gelen W (winter'ın kısaltması) gelir.
İlk sayı (örneğimizdeki 5) yağın soğuktaki akışkanlığını tanımlar. Yani düşük sıcaklıklar altındaki yağın akışkanlığını temsil eder. İlk sayı ne kadar düşükse, yağ düşük sıcaklıklarda o kadar akışkan ve ince olacaktır.
İkinci Sayının Anlamı: W'den sonra gelen ikinci sayı, yüksek sıcaklıklar altındaki yağ akışkanlığını temsil eder. Sayı ne kadar yüksekse, yüksek sıcaklıklarda yağ o kadar kalın ve az akışkan olacaktır.
5W40 ile 5W30 Yağın Karşılaştırması: Yukarıdaki bilgilere göre karşılaştıracak olsak 5W40 yağ, 5W30 yağ ile soğuk havalardaki akışkanlık performansında aynı olacakken sıcak havalarda 5W30 yağa göre daha yüksek derecelere kadar akışkanlığını koruyabilecektir. Aynı şekilde 0W20 yağ da 5W30 yağa göre daha ince olacaktır.
En bilinen viskozite sınıflandırmaları şunlardır;
SAE (Society of Automotive Engineers) sınıflandırması:
SAE sınıflandırması diğerlerinden farklı olarak yağı düşük ve yüksek ısılardaki viskozitesine göre sınıflandırır, dolayısıyla daha ayrıntılı olduğu söylenilebilir. SAE sınıflandırmasında derece "W" harfi ile ayrılan iki rakamdan oluşur. W, "winter" yani kış anlamındadır ve yağın düşük sıcaklıktaki viskozitesini gösterir. Örneğin 10W-40'taki "10W" gibi. Bu, aynı zamanda yağın baz viskozitesidir, yani polimer eklenmeden önceki asıl viskozitesi. Bu rakam ne kadar düşük olursa yağ o kadar ince olacağından, bu bize aynı zamanda yağın düşük ısılarda ne kadar akıcı olacağını ve motorun ne kadar kolaylıkla çalışacağını da gösterir.
İkinci rakam yağın yüksek ısı viskozitesini verir. 10W-40'taki "40" gibi. Bu rakam ne kadar yüksekse, yağ sıcakken o kadar viskoziteli, yani kalın demektir.
Aşağıda, tahmin edilen dış sıcaklığa göre seçim yaparken belirli viskozite aralıklarında örnekler verilmiştir;
Tahmin edilen en düşük hava sıcaklığı Tavsiye edilen SAE viskozite derecesi
0 derece 5W-30 10W-30 10W-40 20W-50
-18 derece 5W-30 10W-30 10W-40
Gerek benzin, gerek dizel motor yağları; yazlık, kışlık ve birleşik yağlar (dört mevsim yağları) olmak üzere üç çeşittir. Yazlık Yağlar: S.A.E 10, S.A.E 20, S.A.E 30, S.A.E 40, S.A.E 50 numaralı yağlardır. Kışlık Yağlar: S.A.E 5W, S.A.E 10W, S.A.E 15W gibi yağlardır. (W harfi yağın kışlık olduğunu belirler, İngilizce’ de kış "winter" kelimesinin baş harfidir.) Birleşik Yağlar (Dört Mevsim Yağları): Bu tip yağlar her mevsimde kullanılır. Yazın yazlık yağ, kışın kışlık yağ özelliğini gösterir. Bunlar, S.A.E 10W-40 , S.A.E 15W-50 , S.A.E 15W–50 gibi yağlardır. Örneğin; S.A.E 10W-30 numaralı yağ, kış mevsiminde S.A.E 10W numaralı yağ, yaz mevsiminde S.A.E 30 numaralı yağ yerine kullanılır.
MOTOR YAĞI ÜZERİNDEKİ BU HARFLERİN ANLAMI NEDİR ?
Benzinli Motorlar İçin ▪ SA servis tipi yağlar, katkısız yağdır. Hafif yük altında çalışan benzin ve dizel motorlarında kullanılır. SB servis tipi yağlar, içinde paslanmayı önleyici kauçuk maddesi bulunur. Hafif yük altında çalışan benzin motorları için kullanılır. SC servis tipi yağlar, düşük ve yüksek sıcaklıklarda çalışmaya uygun, aşınmaya, paslanmaya karşı özellikleri olan yağdır. SD servis tipi yağlar, 1968 yılı motor teknolojisine uygun olarak üretilmiştir ve benzinli motorlarda kullanılır. Ayrıca SB, SC servis tipi yağların tavsiye edildiği her yerde kullanılır. SE servis tipi yağlar, 1972 yılındaki motor teknolojisine uygun olarak üretilmiştir. Benzinli motorlarda kullanılır. Ayrıca SC ve SD servis yağlarının kullanıldığı her yerde rahatlıkla kullanılır. SF servis tipi yağlar, 1980 motor teknolojisine uygun olarak hazırlanmıştır. Benzinli motorlarda kullanılır. SG servis tipi yağlar: 1988 motor teknolojisine uygun olarak hazırlanmıştır. Benzinli motorlarda kullanılır. Mevcut en üstün yağdır. Dizel Motorları İçin CA servis tipi yağlar, kükürdü az ve iyi kalite mazot ile çalışan dizel motorları ile hafif hizmet yapan benzinli motorlarda kullanılır. CB servis tipi yağlar, orta yükte ve bol kükürtlü ve düşük kaliteli mazot ile çalışan dizel motorlarında kullanılır. Hafif hizmet gören benzinli motorlara da konulabilir. CC servis tipi yağlar, orta ve ağır yükte çalışan düşük süper şarj (blower) motorlarda veya turbo dizel motorlarda ve ağır yükle çalışan benzinli motorlarda kullanılır. CD servis tipi yağlar, yüksek hız ve yüksek verimli çalışan süper şarj ve turbo dizel motor yağıdır.
Piyasada genelde ince yağların daha iyi olduğu söylentisi dolaşır bu yanlıştır. Yüksek performanslı birçok araç da 10W60 gibi kalın bir yağ kullanılmaktadır. Piyasadaki en iyi yağın arabanız için uygun viskozitedeki yağ olduğunu unutmayın. Motoru yıpranmış ve 10 yaşına yaklaşmış bir araca 10W40 veya 20W50 yağ kullanılması gerekebilirken yeni model partikül filtreli dizel bir araca partiküllü 5W30 motor yağı kullanılası güzel bir örnek olabilir.
Günümüz koşullarında üretilen araç yağları 10.000 - 15.000 kilometrelerde veya yılda bir kere değiştirilmek üzere optimize edilmektedir. Bu sınırlara yaklaşan yağlar genelde kirlenip viskozitesi azaldığı için bu periyotlar tavsiye edilmektedir.
Sürücünün Yapması Gerekenler
Bulabileceğiniz en ince bazlı yağı değil bulunduğunuz bölgenin iklim koşullarına göre uygun olan viskozite aralığını seçin. Her yağ değişiminde yağ filtrenizi de mutlaka değiştirin.
Her yağ, mümkün olan en yüksek fiyat/performans oranını vermek üzere formüle edilir. Bu sebeple, yapmanız gereken aracınıza uygun olan en kaliteli yağı almaktır. Sentetik yağlar mineral yağlara oranla daha pahalıdırlar, ancak daha uzun ömürlüdürler ve sağladıkları koruma da mineral yağlara oranla çok daha fazladır. Bu yüzden en mantıklı olan performans ihtiyacınız ne ise, ona uygun bir yağ seçmenizdir.
Kilometre az yapılmış olsa dahi en azından senede iki defa yağ değiştirmek gerekir...
Yorumlar
Yorum Gönder