Lastiğinizin yanak işaretlerini nasıl okumalısınız?

   Lastiğinizin yanağında lastiğinizle ilgili ihtiyaç duyacağınız tüm bilgiler bulunur. Bu sayı ve harflerin ne anlama geldiğine kısaca göz atalım:
Lastik tipleri, doğru lastik seçimi hayata bağlar ...
Öyleyse otomobilinizin kontrol edilebilmesinde lastiğin önemi göz ardı edilemeyecek kadar büyüktür. Yanlış basınç uygulanmış bir lastik yol tutuşa ve frene etki edebileceği gibi lastiğin iç ısısının aşırı yükselerek aniden patlamasına, otomobilin hakimiyetinin kaybolmasına da sebep olabilir. Peki hayatımızı emanet ettiğimiz bu lastikler ne gibi parçalardan oluşuyor? Araştırmamızın sürüş güvenliğinizi artıracağını tahmin ediyoruz.
Lastik tipleri
Lastik, yapılarına, taban desenlerine, kauçuk karışımlarına ve kullanım amaçlarına göre farklı sınıflara ayrılır. Lastiğin yapısı konvansiyonel veya radyal olarak isimlendirilmesini sağlar. Konvansiyonel lastiklerin yıllar önce terk edilmiş olması sebebiyle araştırmamızın konusunu radyal lastikler oluşturuyor. Radyal lastiklerin konvansiyonel lastiklere göre en önemli avantajları daha esnek olmaları daha az ısınıp daha kolay soğumaları. Otomobil lastiklerini desenlerine göre ikiye ayırabiliriz: Standart lastikler ve yüksek performans lastikleri. Bu lastiklerin normal tipleri dışında dört mevsim ve kış lastiği versiyonları da piyasada bulunuyor. Dört mevsim lastikleri standart özellikler barındırırken, kış lastikleri soğuk altında sertleşmeyerek karlı ve buzlu zeminlerde yere daha iyi basmayı sağlar.
Lastiğin dili...
Kullanıcıların büyük bir çoğunluğu lastik satın alırken lastik yanağındaki yazılara pek önem vermez. Bir çok insan için önemli olan sadece lastiğin markasıdır. Oysa ki lastik yanağında lastiğin üretim tarihinden kauçuk karışımının cinsine kadar pek çok bilgi bulunur.
Örneğin, yanağında 185 65 R 14 85H ENCT1 TL yazan bir lastikteki rakamlar sırasıyla milimetre cinsinden lastiğin kesit genişliğini, balonluk, yüzde olarak lastiğin profilini büyük harfler lastiğin gövde yapısını daha sonra gelen rakam inç cinsinden jantın çapını son rakam yük endeksini son harf hız sembolünü ifade eder. ENCT1 lastiğin ismini; TL ise lastiğin iç lastiksiz olduğunu belirtir. Varsa kar sembolüyle kış lastiği olduğunu vurgulanır.
185=Kesit genişliği (mm)
65=Lastiğin serisi
R=Lastik gövde yapısı
14=Jant çapı (1 inç=2.54mm)
85=Yük endeksi
H=Hız limiti
ENCT=Lastiğin özel ismi
TL=Tubeless
Lastik hız sınırları
Sembol Hız limiti (km/s)
J : 100 K : 110
L : 120 M : 130
N : 140 P : 150
Q : 160 R : 170
S : 180 T : 190
U : 200 H : 210
V : 240 W : 270
Y 300
A. Lastik genişliği
Yanaktan yanağa milimetre cinsinden ölçülen lastik genişliğidir.
B. En-boy oranı
Lastik kesitinin, lastik genişliğine yüzde olarak oranıdır. Örneğin 65 en-boy oranı lastik yüksekliğinin genişliğinin %65’i kadar olduğu anlamına gelir.
C. Lastik çapı
Lastiğin inç olarak çapı (yüksekliği).
D. Yük endeksi
Lastiğinizin yük endeksi maksimum taşıma kapasitesi (kg olarak) ile ilgilidir. Lastiğinizin yük sınıfını yanakta, çap değerinin sağında bulabilirsiniz.
Örneğin; yük endeksi 91 olan bir lastik 615 kg ağırlık taşıyabilir.
Yeni bir lastik satın alırken hem yük sınıflarına hem de hız sınıflarına bakmalısınız. Ayrıca üreticinizin tavsiyelerine bakmayı da unutmayın.
E. Hız sınıfı
Hız sınıfı, doğru şekilde şişirildiğinde ve yük altında kullanıldığında lastiğin ulaşabileceği maksimum hızdır. Hız sınıfı yanakta yük endeksi değerinden sonraki harftir. Örneğin, hız sınıfı V olan bir lastik saatte maksimum 240 km hıza ulaşabilir.
Yeni lastik satın alırken hız sınıfının aracınızın hız kabiliyetleriyle uyumlu olduğundan emin olun.
Daha yüksek yük endeksleri ve farklı hız sınıfları
Aracınızın üretici belgelerinde belirtilenden daha yüksek yük endeksi ve farklı hız sınıfına sahip lastikler takmanız mümkün olabilir.
Ancak, bu lastiklerin aracınıza takılıp takılamayacağını ve yerel yasa ve yönetmelikler altında bu lastikleri kullanmanıza izin verilip verilmediğini öğrenmek için her zaman öncelikle aracınızın üretici belgelerine başvurmalısınız. Ayrıca, yerel yasa ve yönetmeliklerdeki tüm gerekliliklere uymalı ve hız ve yük açısından bu lastiklerin özelliklerini ve aracınızın üretici belgelerindeki özellikleri aşmamalısınız. Lastik satın almadan veya taktırmadan önce bayiniz de bunu doğrulamanıza yardımcı olabilir.
Üreticimin önerdiğinden daha yüksek hız sınıfına sahip lastik takabilir miyim?
Evet, bu mümkündür. Ancak bu tür lastiklerin aracınıza takılıp takılamayacağını öğrenmek için her zaman aracınızın üretici belgelerine başvurun.
Üreticimin önerdiğinden daha yüksek yük endeksine sahip lastik takabilir miyim?
Evet, bu mümkündür. Ancak bu tür lastiklerin aracınıza takılıp takılamayacağını öğrenmek için her zaman aracınızın üretici belgelerine başvurun.
Üreticimin önerdiğinden daha yüksek hız sınıfına ve yük endeksine sahip lastik takabilir miyim?
Evet, bu mümkündür. Ancak bu tür lastiklerin aracınıza takılıp takılamayacağını öğrenmek için her zaman aracınızın üretici belgelerine başvurun.
Üreticimin önerdiğinden daha düşük hız sınıfına sahip lastik takabilir miyim?
Evet, bu mümkündür. Şu koşulların sağlanması şartıyla kış boyunca daha düşük hız sınıfına sahip dört mevsim veya kış (M+S) lastiklerini kullanabilirsiniz: a) Maksimum hız sınırını gösteren bir etiketin sürücünün görüş alanında olması ve b) aracınızı maksimum hız sınırının üzerinde kullanmamanız. Ancak, bu lastiklerin aracınıza takılıp takılamayacağını ve yerel yasa ve yönetmelikler uyarınca bu lastikleri kullanmanıza izin verilip verilmediğini öğrenmek için her zaman öncelikle aracınızın üretici belgelerine başvurmalısınız.
Üreticimin önerdiğinden daha yüksek yük endeksi ve daha düşük hız sınıfına sahip lastik takabilir miyim?
Evet, bu mümkündür. Şu koşulların sağlanması şartıyla kış boyunca daha düşük hız sınıfına sahip dört mevsim veya kış (M+S) lastiklerini kullanabilirsiniz: a) Maksimum hız sınırını gösteren bir etiketin sürücünün görüş alanında olması ve b) aracınızı maksimum hız sınırının üzerinde kullanmamanız. Ancak, bu lastiklerin aracınıza takılıp takılamayacağını ve yerel yasa ve yönetmelikler uyarınca bu lastikleri kullanmanıza izin verilip verilmediğini öğrenmek için her zaman öncelikle aracınızın üretici belgelerine başvurmalısınız.
Uyarı
Yük limitlerini belirlemek için aracınızın kullanım kılavuzuna başvurun. Aracınıza aşırı yük bindirmek lastiklerinize ve diğer kritik araç bileşenlerine baskı yapar. Kötü direksiyon hâkimiyetine, daha fazla yakıt tüketimine ve lastiklerin bozulmasına yol açabilir. Ayrıca ciddi çatlama, bileşenlerin ayrılması veya lastiğin "patlamasına" da neden olabilir.
Lastik çeşidi
“P” harfi (veya harf olmaması) bunun bir binek otomobili lastiği olduğu anlamına gelir.
Yapı
“R” harfi radyal anlamına gelir. Günümüzde üretilen yeni lastiklerin hemen hemen tümü radyal lastiktir.
ECE onayı ve numarası
Bu, pnömatik lastikler açısından lastiğin Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomi Komisyonu (U.N.E.C.E.) standartlarına uygun olduğunu gösterir.
Lastik basıncı bilgileri
Bu, lastiğiniz için maksimum şişirme basıncıdır. Aracınızın direksiyon hâkimiyeti, dönüş, frenleme ve yakıt verimliliği üzerinde etkili olabileceğinden tavsiye edilen lastik basıncı hakkında daha fazla bilgi için aracınızın kullanım kılavuzuna başvurun.
Sırt aşınma göstergeleri
“TWI” harfleri lastiğin sırt aşınma göstergelerinin yerini belirtir. Lastiklerinizin sırt derinliğinin yeterli olduğundan emin olmak için bu göstergeleri düzenli olarak kontrol etmelisiniz. Pek çok AB ülkesinden minimum sırt derinliği 1,6 mm’dir.
Üretim tarihi
Bu dört haneli kod, lastiğinizin üretildiği haftayı ve yılı gösterir.

Yorumlar